vineri, 9 august 2013

Putina Filosofie...

Dragul meu Prieten, nu există nici un motiv ca dorinţa de glorie să te împingă să-ţi arăţi în public calităţile de filozof ,să vrei să le oferi ăstora lecturi publice sau să intri în dialog cu ei; te-aş sfătui să faci aşa dacă ai avea de oferit o marfă pe placul acestei gloate: nu este însă nici măcar unul care să te poată înţelege.
Poate se va nimeri unul sau altul: dar şi pe acela va trebui să-l modelezi tu însuţi şi să îl pregăteşti pentru a te înţelege. „Şi atunci, pentru cine am învăţat toate astea?” Nu ai motiv să te temi că ţi-ai risipit strădania, dacă ţi-ai dat ţie învăţătură.
Ca să nu ajung însă să învăţ azi doar pentru folosul meu, îţi voi împărtăşi trei vorbe alese, legate de acelaşi subiect, care mi-au căzut sub ochi :
Democrit spune: „Pentru mine, un singur om face cît tot poporul, iar poporul face cît un singur om.”
Bine a răspuns şi acela, oricine va fi fost – căci autorul este nesigur –, cînd îl întrebau de ce s-a aplecat cu atîta strădanie asupra unui subiect care este interesant pentru foarte puţini:
„Mie îmi sînt de ajuns puţini, mi-e de ajuns unul singur, ba chiar niciunul.”
Remarcabilă este şi această a treia replică pe care a scris-o Epicur, trimiţîndu-i-o unuia dintre tovarăşii săi de studiu: „Acestea, spune, eu nu le-am scris pentru mulţi, ci pentru tine: căci ne sîntem unul altuia un teatru îndeajuns de mare.”
Vorbele acestea, iubitul meu Prieten, se cuvine să ţi le zideşti în suflet, ca să priveşti cu dispreţ plăcerea adusă de aprobarea lumii. Mulţi te laudă: oare ai vreun motiv de bucurie dacă sînt mulţi cei ce te înţeleg? Meritele tale să privească numai spre aprobarea dinăuntrul tău. Rămîi cu bine.

Seneca

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu